25.11.10


ΠΟΣΟ ΕΝΟΧΗ ΕΙΝΑΙ Η ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ;
Πολλές είναι οι κατηγορίες που προσάπτονται στην τηλεόραση. Αυτό που κατεξοχήν βασανίζει τους γονείς είναι κατά πόσο η τηλεόραση επηρεάζει τις επιδόσεις στο σχολείο και τον προσανατολισμό των παιδιών σε διανοητικά ενδιαφέροντα. Συγκεκριμένες τηλεοπτικές σειρές κατηγορούνται πως δίνουν την εντύπωση στα παιδιά ότι η μόρφωση και η γνώση επέρχονται γρήγορα και εύκολα.

Εάν, όμως, υπάρχουν αντιτιθέμενες απόψεις σχετικά με την επιρροή στις επιδόσεις των μαθητών, δεν υπάρχει καμία διαφωνία σχετικά με τους άλλους τρόπους που η τηλεόραση μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τα παιδιά. «Η τηλεόραση εκπαιδεύει ποικιλοτρόπως» επισημαίνει ο Ομοσπονδιακός Επίτροπος Επικοινωνιών στις ΗΠΑ, Νίκολας Τζόνσον, «Το ζητούμενο είναι τι διδάσκει».

Καθώς ο στόχος των σειρών είναι να καλυφθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο φάσμα ηλικιών, πολλά παιδιά μεγαλώνουν παρακολουθώντας σειρές που εστιάζουν στα προβλήματα των ενηλίκων – από τη μοιχεία μέχρι τον αλκοολισμό. Έτσι, δίκαια η τηλεόραση κατηγορείται ότι στερεί τα παιδιά από την αθωότητά τους.

Τα παιδιά αναλώνουν τον ελεύθερο χρόνο τους σε δραστηριότητες μοναχικές και μέσα στο σπίτι. Έχουν εγκαταλείψει παραδοσιακές δραστηριότητες τους, όπως το παιχνίδι, η συζήτηση με τους γονείς τους, οι εκδρομές και παρακολουθούν τηλεοπτικά προγράμματα.

Από όλους τους τρόπους με τους οποίους η τηλεόραση διαστρεβλώνει την πραγματικότητα, τις μεγαλύτερες επιθέσεις έχει δεχθεί η απεικόνιση της βίας: δολοφονίες, αίμα, ακρωτηριασμοί. Πολλοί ερευνητές φοβούνται ότι αυτή η εκλογίκευση της βίας μπορεί να δημιουργήσει εφήβους με απευαισθητοποίηση στην πραγματική βία.

Σύμφωνα με τον Τζόρτζ Γκέρμπερ, καθηγητή του πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια, τα παιδιά που παρακολουθούν πολλές ώρες τηλεόραση ρέπουν προς την καχυποψία σε μεγαλύτερο βαθμό από τους συνομηλίκους τους, καθώς αισθάνονται συνεχώς ότι κινδυνεύουν. Έχοντας μικρή κοινωνική πείρα, είναι πολύ εύκολο να τους εμφυσηθεί η ιδέα ότι ο κίνδυνος ελλοχεύει παντού. Συγχρόνως, οι σειρές προτείνουν ένα κοινωνικό μοντέλο που ελάχιστη σχέση έχει συνήθως με την πραγματικότητα. Πρωταγωνιστές είναι κυρίως άνδρες που παρουσιάζονται φιλόδοξοι, ανταγωνιστικοί, δεσποτικοί και επιθετικοί. Αντιθέτως, οι γυναίκες διαδραματίζουν δευτερεύοντα ρόλο και είναι τρυφερές, υποτακτικές, νοικοκυρές ή σεξουαλικά αντικείμενα – ένα πρότυπο που αναπαράγεται πολύ συχνά και στις διαφημίσεις.

Xρειάζεται επομένως εφαρμογή κανόνων για τον έλεγχο της καθημερινής κατανάλωσης τηλεοπτικού υλικού, να οριστούν οι προδιαγραφές των τηλεοπτικών παραγωγών που απευθύνονται στα παιδιά. Η πρώτη αφορά το χρόνο τηλεθέασης των νέων, που δεν πρέπει να υπερβαίνει τις δύο ώρες ημερησίως. Δεύτερη παράμετρος είναι ο αυστηρός προγραμματισμός των τηλεοπτικών ωρών, η επιλογή δηλαδή των τηλεοπτικών προγραμμάτων με ορθό καταμερισμό ενδιαφερόντων και τέρψης και με συνύπαρξη της οικογένειας σε ένα τουλάχιστον μέρος του τηλεοπτικού χρόνου.
Εφημ. «Καθημερινή»
Α. Να γράψετε την περίληψη του κειμένου σε 120-140 λέξεις το πολύ

Β.1. Αφού διαβάσετε προσεκτικά το κείμενο που σας δόθηκε, να χαρακτηρίσετε στο τετράδιό σας τις προτάσεις που ακολουθούν με την ένδειξη «Σωστό» ή «Λάθος». Να γράψετε την ένδειξη δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί
στην κάθε ένδειξη.
α) Η τηλεόραση, σύμφωνα με όλους τους ερευνητές, είναι ο μόνος παράγοντας που ευθύνεται για τις χαμηλές επιδόσεις των παιδιών στο σχολείο.
β) Η πολύτιμη τηλεθέαση στερεί από τα παιδιά τη δυνατότητα επικοινωνιακής μέθεξης.
γ) Ο καταιγισμός με σκηνές βίας που υφίστανται τα παιδιά οδηγεί σε κάθε περίπτωση στην εκδήλωση ανάλογων τάσεων.
δ) Στο κείμενο διατυπώνεται η πρόταση ότι η τηλεόραση πρέπει να απομακρυνθεί από το σπίτι.

Β.2 Τι δηλώνει ο τίτλος του κειμένου
1. Αμφισβήτηση
2. Έκπληξη
3. Απορία
4. Δισταγμό
Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας

Β.3 Να επισημάνετε ένα σημείο του κειμένου που αποτελεί ξένο σχόλιο. Για ποιους λόγους ο δημοσιογράφος καταφεύγει σ’ αυτήν την τακτική;

Β.4 Να επισημάνετε ένα σημείο του κειμένου που αποτελεί σχόλιο του δημοσιογράφου.

Β.5 Να γράψετε ένα συνώνυμο για κάθε μία από τις παρακάτω λέξεις: Επισημαίνω, βασανίζω, δύναμη, διαστρεβλώνει, ρέπουν, κατηγορίες
Β.6 Στόχος των σειρών είναι να καλυφθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο φάσμα ηλικιών.
Ποια σύνταξη έχει επιλεγεί; Γιατί;

Γ. Συμμετέχεις σε μια ομάδα μαθητών οι οποίοι θα συζητήσουν με έναν εκπρόσωπο του Υπουργείου Παιδείας, υπεύθυνο για την εκπαιδευτική τηλεόραση. Το Υπουργείο προγραμματίζει την περικοπή του αντίστοιχου κονδυλίου. Εσύ έχεις αναλάβει να μιλήσεις, α) για τις δυνατότητες της τηλεόρασης ως μέσου εκπαίδευσης και β) για τα πεδία που μπορεί να καλύψει. Τι θα υποστηρίξεις; (500-550 λέξεις)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου