«Να περιγράψεις έναν ιστορικό τόπο που επισκέφθηκες πρόσφατα σε μια σχολική εκδρομή».
Πρόλογος Οι εκδρομές δίνουν τη δυνατότητα στον άν¬θρωπο να ψυχαγωγηθεί, να ξεφύγει από την καθημε¬ρινότητα αλλά ταυτόχρονα να γνωρίσει καινούριους τόπους. Ένας τύπος εκδρομών είναι και οι σχολικές, οι οποίες όμως εκτός από τους προαναφερθέντες λό¬γους έχουν και ως σκοπό να φέρουν σε επαφή τους μαθητές με τα ιστορικά μνημεία της χώρας τους.
Κύριο Θέμα Μια τέτοια εκδρομή πραγματοποιήθηκε τη φε¬τινή χρονιά, όταν επισκεφτήκαμε με το σχολείο μας τον αρχαιολογικό χώρο της Βεργίνας. Η επιλογή του τόπου έγινε από το διευθυντή του σχολείου και είχε ως σκοπό να γνωρίσουν οι μαθητές τους τάφους των αρχαίων Μακεδόνων.
Ο τόπος είναι πεδινός, το σημερινό χωριό είναι μι¬κρό, ενώ ο αρχαιολογικός χώρος βρίσκεται σ' ένα κα¬ταπράσινο μέρος στις παρυφές του χωριού. Η Βεργί¬να βρίσκεται μερικά χιλιόμετρα νότια της Βέροιας και στην αρχαιότητα αποτελούσε την πρωτεύουσα του κράτους των Μακεδόνων. Η εκδρομή μας πραγματο¬ποιήθηκε με τουριστικά λεωφορεία και η διαδρομή από τα Θεσσαλονίκη διήρκεσε περίπου μια ώρα.
Όταν αποβιβαστήκαμε από τα λεωφορεία, οι καθη¬γητές μάς χώρισαν κατά τμήματα και μπήκαμε στη σειρά προκείμενου να εισέλθουμε στον αρχαιολογικό χώρο. Αφού περιμέναμε, λίγο ξεκίνησε η ξενάγησή μας.
Όλο το μουσείο βρίσκεται κάτω από την επιφάνεια της γης. Η ξεναγός που είχαμε άρχισε την αναφορά της από την ανακάλυψη των αρχαιοτήτων από τον καθηγητή Ανδρόνικο. Κατόπιν αναφέρθηκε στους τάφους οι οποίοι μας τόνισε ότι βρέθηκαν ασύλητοι.
Η ξενάγησή μας συνεχίστηκε στις προθήκες, όπου ήταν εκτεθειμένα τα διάφορα ευρήματα των τάφων. Ο ειδικός φωτισμός δημιουργούσε μια κατάσταση μυ¬σταγωγίας. Στους διαδρόμους υπήρχαν διάφορες τοιχογραφίες που διακοσμούσαν τους τάφους. Παρ' όλη τη φθορά του χρόνου και το ξεθώριασμά τους εντυπωσιαστήκαμε από την θεματογραφία και την ποικιλία χρωμάτων.
Ξαφνικά, μπροστά μας ορθώθηκε η είσοδος ενός μεγαλοπρεπούς τάφου. Η ξεναγός διακρίνοντας την αμηχανία αλλά και το θαυμασμό μας ανέφερε ότι αυ¬τός ήταν ο τάφος τους Φιλίππου, του βασιλιά της Μα¬κεδονίας, πατέρα του Μ. Αλεξάνδρου. Μας κατέλαβε όλους δέος, γιατί αρχίσαμε να αντιλαμβανόμαστε ότι βρισκόμασταν μπροστά σε μια από τις μεγαλύτερες ανακαλύψεις όλων των εποχών. Η ξεναγός συνέχισε να μας δίνει πληροφορίες που είτε αφορούσαν την ανακάλυψη είτε ήταν σχετικές με τον τάφο.
Στη συνέχεια περιηγηθήκαμε και στον άλλο τάφο που ανακαλύφθηκε δίπλα σ' αυτόν του Φιλίππου. Τε¬λειώνοντας την περιήγηση μας η ξεναγός μάς ζήτησε να διατυπώσουμε απορίες που αφορούσαν τους τά¬φους. Αν και υπήρξε καταιγισμός από ερωτήσεις, ωστόσο, αυτή απάντησε υπομονετικά σε όλες. Επίλογος Όταν τελείωσε η ξενάγηση, επιβιβαστήκαμε στα λεωφορεία και ξεκινήσαμε για την επιστροφή. Στο μυαλό μου γυρνούσαν ακατάπαυστα οι εικόνες από τον αρχαιολογικό χώρο της Βεργίνας. Συνειδητοποίη¬σα το μεγαλείο του ελληνικού πολιτισμού και τη δια¬χρονική του συνέχεια.
«Μια εκδρομή στη φύση».
Πρόλογος Οι εκδρομές με συγκινούν ιδιαίτερα και ειδικά όταν πρόκειται να επισκεφτώ μέρη τα οποία δεν έχω ξανά επισκεφθεί. Οι πιο ωραίες εκδρομές είναι αυτές που γίνονται μαζί με φίλους. Μια τέτοια εκδρομή έγινε τον προηγούμενο μήνα, όταν αποφασίσαμε να επισκε¬φθούμε μαζί με οικογενειακούς φίλους το Πήλιο και τα πανέμορφα χωριά του.
Κύριο Θέμα Επειδή η εκδρομή αποφασίστηκε βιαστικά, η προετοιμασία ήταν πυρετώδης. Έπρεπε να οργανω¬θούμε, να πάρουμε όλα τα απαραίτητα αντικείμενα που θα έκαναν τη διαμονή μας ανετότερη και πιο ευ¬χάριστη. Έτσι, ο καθένας ανέλαβε να ετοιμάσει αυτά που του είχαν ανατεθεί. Εγώ ανέλαβα τα απαραίτητα για την φωτογράφιση και βιντεοσκόπηση της εκδρο¬μής.
Την ώρα της εκκίνησης όλοι βρισκόμασταν συνε¬πείς στο προκαθορισμένο σημείο. Μπήκαμε στα αυτοκίνητά μας και ξεκινήσαμε για τον προορισμό. Η διαδρομή ήταν ευχάριστη μιας και πρόκειται για έναν από τους ανετότερους και ασφαλέστερους δρόμους της πατρίδας μας. Όταν φτάσαμε στην πόλη του Βό¬λου, αναφωνήσαμε όλοι από χαρά και ενθουσιασμό. Μετά από λίγο ανηφορίσαμε τις πλαγιές του Πηλίου, του βουνού των μυθικών Κενταύρων. Το τοπίο γύρω μας ήταν καταπράσινο. Δύσκολα μπορεί κανείς να πε¬ριγράψει αυτή την ομορφιά που απλωνόταν ολόγυρά μας.
Κάποια στιγμή, σε ένα άπλωμα του δρόμου, απο¬φασίσαμε να σταματήσουμε. Κατεβήκαμε από τα αυτοκίνητά μας και μείναμε έκθαμβοι από την απερίγραπτη θέα που αντικρίσαμε. Μπροστά μας απλωνόταν η πόλη του Βόλου, άψογα ρυμοτομημένη και στο βάθος ο Παγασητικός κόλπος. Η ατμόσφαιρα ήταν καθαρή και μπορούσαμε, έστω και με σχετική δυσκολία, να διακρίνουμε τα νησιά της Σκιάθου και της Σκοπέλου.
Η φύση γύρω μας ήταν καταπράσινη. Πήγαμε και καθίσαμε κάτω από υπεραιωνόβια πλατάνια. Παραπέ¬ρα κυλούσαν τρεχούμενα νερά που το κελάρυσμα τους ξεσήκωνε τις αισθήσεις μας. Οι μητέρες μας έβγαλαν τα φαγητά που είχαν ετοιμάσει, για να γευ-ματίσουμε. Εμείς τα παιδιά βρήκαμε ευκαιρία να παί¬ξουμε και να τρέξουμε μέσα στη φύση και στον καθα¬ρό αέρα.
Μετά από λίγο ξαναμπήκαμε στα αυτοκίνητα μας και με χαρά αρχίσαμε ξανά την περιήγησή μας. Συνα¬ντήσαμε στο δρόμο τα πετρόχτιστα παραδοσιακά χω¬ριά του Πηλίου και σταματήσαμε σε ορισμένα από αυτά προκειμένου να τα θαυμάσουμε από κοντά. Αυ¬τό που κάνει τα χωριά του Πηλίου να ξεχωρίζουν είναι το γεγονός ότι ο άνθρωπος σε αυτά σεβάστηκε το φυσικό περιβάλλον και εναρμόνισε σε αυτό την κατοι¬κία του. Τα υλικά, με τα οποία είναι χτισμένα, είναι αυ¬τά που οι άνθρωποι βρήκαν στο άμεσο περιβάλλον τους, δηλαδή πέτρες από το ίδιο το βουνό και ξύλα από τα δάση του.
Επίλογος Ο χρόνος όμως σε τέτοιες περιπτώσεις κυλάει γρήγορα. Μπήκαμε στα αυτοκίνητά μας και πήραμε το δρόμο του γυρισμού. Όπως συμβαίνει συνήθως η επιστροφή ήταν άτονη και μελαγχολική. Ωστόσο, γυ¬ρίσαμε ενθουσιασμένοι και πλημμυρισμένοι από εντυ¬πώσεις. Η επαφή με το φυσικό περιβάλλον μας ανα-ζωογόνησε και μας έδωσε δύναμη και ηρεμία, για να συνεχίσουμε την καθημερινότητα μας.
ΓΕΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΠΙΟΥ
Πρόλογος
- Κατατόπιση του αναγνώστη - Χρόνος.
Πότε επισκέφτηκα αυτό το μέρος; Με ποιους άλλους; Πού βρίσκεται;
Κύριο μέρος
- Γενικά στοιχεία.
Ποια είναι η έκτασή του; (αχανής, μικρή, μεγάλη κ.α.) Ποιο είναι το σχήμα του; (στρογγυλό, τετράγωνο, κυκλι¬κό κ.α.)
Τι είναι αυτό που το χαρακτηρίζει; (πράσινο, άγονο, κά¬στρο, ποτάμια, λίμνες, θάλασσα κ.α.)
- Κύρια περιγραφή.
Τι μου άρεσε και τι με εντυπωσίασε;
- Περιγραφή - διήγηση.
Τι κάναμε όταν ήμασταν σ' αυτό το μέρος;
Τι έκαναν οι άλλοι άνθρωποι που συναντήσαμε εκεί ή που κατοικούν εκεί;
- Σκέψεις
Ποιες σκέψεις μου δημιουργήθηκαν; Σε ποια συμπεράσματα κατέληξα;
Επίλογος
- Ανακεφαλαίωση
Ποιες είναι οι γενικές εντυπώσεις μου;
Ποιες επιθυμίες μού γεννήθηκαν;
- ΑΡΧΙΚΗ
- Γ ΛΥΚΕΙΟΥ
- ΕΚΘΕΣΗ
- ΣΥΝΕΞΕΤΑΣΗ ΓΛΩΣΣΑ/ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
- ΘΕΜΑΤΑ
- ΑΓΧΟΣ
- ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
- ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗ
- ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
- ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ
- ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΑ
- ΑΣΤΥΦΙΛΙΑ
- ΑΠΟΠΟΛΙΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ
- ΒΙΑ
- ΓΕΝΕΤΙΚΗ
- ΓΛΩΣΣΑ
- ΓΥΝΑΙΚΑ
- ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
- ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
- ΔΙΕΘΝΙΣΜΟΣ
- ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ
- ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΣ
- ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
- ΕΠΙΣΤΗΜΗ
- ΕΡΓΑΣΙΑ
- ΕΥΡΩΠΗ
- ΗΘΙΚΗ
- ΘΑΝΑΤΙΚΗ ΠΟΙΝΗ
- ΚΛΩΝΟΠΟΙΗΣΗ
- ΚΟΙΝΗ ΓΝΩΜΗ
- ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ
- ΛΑΙΚΙΣΜΟΣ
- ΜΑΖΟΠΟΙΗΣΗ
- ΜΕΣΣΙΑΝΙΣΜΟΣ
- ΜΜΕ
- ΝΕΟΙ
- ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ
- ΠΑΙΔΕΙΑ
- ΠΑΡΑΔΟΣΗ
- ΠΑΤΡΙΩΤΙΣΜΟΣ
- ΠΕΙΘΑΡΧΙΑ
- ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ
- ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
- ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ
- ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ
- ΠΟΛΕΜΟΣ-ΕΙΡΗΝΗ
- ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
- ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ
- ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ
- ΤΕΧΝΗ
- ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
- ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
- ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑ
- ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ
- ΦΑΝΑΤΙΣΜΟΣ
- ΦΙΛΙΑ
- ΧΑΣΜΑ ΓΕΝΕΩΝ
- ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
- ΙΣΤΟΡΙΑ (ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ)
- ΙΣΤΟΡΙΑ Γ.Π.
- ΛΑΤΙΝΙΚΑ
- ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
- ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ
- ΕΚΘΕΣΗ
- Β ΛΥΚΕΙΟΥ
- Α ΛΥΚΕΙΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου