15.12.18

Ν.Ε ΓΛΩΣΣΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΕΝΟΤΗΤΑ 1

Αποτέλεσμα εικόνας για world clipart
Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ


ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ


1. Να δηλώσετε το είδος της σύνδεσης των παρακάτω προτάσεων:
α.Ούτε έφαγε ούτε ήπιε.
β.Μετά το ατύχημα κατάλαβε ότι ήταν ο μόνος επιζών.
γ.Όταν γυρίσεις πότισε τα λουλούδια.
δ.Αν τον δεις, ειδοποίησέ τον να γυρίσει σπίτι γρήγορα.

2.“Όταν διαβάζω κριτικές για την «ποιότητα του τουρισμού», ότι δεν προσελκύουμε τουρίστες επιπέδου, που σέβονται το περιβάλλον και ξοδεύουν λεφτά (αν και νομίζω κρίνουμε το επίπεδο από τα λεφτά και μόνο) σκέφτομαι πως προσελκύουμε αυτούς που μας ταιριάζουν.”

α.Στο παραπάνω απόσπασμα να βρείτε τους συνδέσμους και να τους κυκλώσετε.
β.Να χωρίσετε το απόσπασμα σε προτάσεις και να χαρακτηρίσετε το είδος της σύνδεσής τους
(παρατακτική-υποτακτική).

3. Αφού διαβάσετε τις φράσεις που ακολουθούν να υπογραμμίσετε τις κύριες προτάσεις.
1. Ανησυχούσε μήπως δεν πρόφταινε το καράβι.
2. Για να τρέχεις τόσο γρήγορα, έπεσες και χτύπησες.
3. Πρόσεχε μην σκοντάψεις και χτυπήσεις.
4. Δεν είμαι ανόητος, να πιστεύω αυτά μου λες.
5. Όλα, όπου κοίταζε, είχαν γίνει στάχτη από την πυρκαγιά.
6. Η ποίηση του Ελύτη είναι καθαρά Ελληνική.
7. Το ταξίδι αναβλήθηκε, επειδή δεν το επέτρεψαν οι καιρικές συνθήκες.
8. Τρέμω, μήπως σου συμβεί κάτι κακό.

4. Αφού διαβάσετε τις φράσεις που ακολουθούν να υπογραμμίσετε τις δευτερεύουσες προτάσεις.
1. Και αεροπλάνο να είχε πάρει, πάλι δε θα προλάβαινε.
2. Κάθε φορά που πηγαίναμε να διασκεδάσουμε, έβρισκε μια πρόφαση, για να μην χαλάσει τη
διάθεση.
3. Ενώ οι γιατροί τού είπαν να κόψει το τσιγάρο, αυτός καπνίζει σαν φουγάρο.
4. Ενώ διάβαζε, ένιωσε μια φοβερή νύστα.
5. Από τη στιγμή που πάτησε το πόδι του εδώ ο Νίκος, δεν έχουμε βρει ησυχία.
6. Εγώ ήρθα, κι ας με αποφεύγεις.
7. Χάρηκα πολύ, που σε είδα.
8. Όλα έγιναν όπως ακριβώς τα είχαμε συμφωνήσει.

5. Να βρείτε το είδος της σύνδεσης (υποτακτική – παρατακτική) των προτάσεων στις παρακάτω περιόδους.
- Έτσι, θα έχουμε τη δυνατότητα να μην αποδεχόμαστε εύκολα ξένους όρους .
-Πολλοί θα απαντήσουν ότι ως λαός έχουμε την ανάγκη να συμβαδίζουμε με την εποχή μας και να μην θεωρηθούμε οπισθοδρομικοί.

6. Στις περιόδους που ακολουθούν να χωρίσετε προτάσεις, να τις χαρακτηρίσετε και να επισημάνετε τον τρόπο σύνδεσής τους.
  • Νιώθεις τη δύναμη της ιστορίας και τη θέρμη του νοτιότερου άκρου της Ευρώπης και ανακαλύπτεις την εξελικτική πορεία της σκέψης, της επίδρασης, της εμπειρίας.
  • Βρίσκεσαι σε τοπία που αποτυπώθηκαν σε χιλιάδες καρτ ποστάλ αλλά παραμένουν απίστευτα ζωντανά και άπιαστα.
  • Ταξιδέψτε στα νησιωτικά συμπλέγματα, διατρέξτε παραλίες και βουνά.
  • Στην Ελλάδα η εναλλαγή των εικόνων δεν συμβαίνει στην φαντασία μας αλλά στην πραγματικότητα.

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ


1. α.παρατακτική Κ + Κ (ούτε)

β.υποτακτική Κ + Δ (ότι)
γ.υποτακτική Δ + Κ (όταν)
δ.υποτακτική Δ + Κ + Δ (αν / να)

2. α..Όταν/ότι/που/ και /αν και /πως /που.
2.β.  1.«Όταν....τουρισμού» δευτερεύουσα
2.«Ότι...επιπέδου» δευτερεύουσα
3. «που…περιβάλλον» δευτερεύουσα
4.. «και …λεφτά» δευτερεύουσα
5. «αν και νομιζω» δευτερεύουσα
6. «κρίνουμε…μόνο» κύρια
7. «σκέφτομαι» κύρια
8.«πως…αυτούς» δευτερεύουσα
9. «που…ταιριάζουν» δευτερεύουσα
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
1η +2η = παρατακτική / 2η +3η = παρατακτική
3η +4η = παρατακτική / 4η + 5η = παρατακτική
5η +6η = υποτακτική / 6η + 7η = παρατακτική
7η + 8η = υποτακτική / 8η + 9η = παρατακτική

3. Κύριες προτάσεις:

1. Ανησυχούσε
2. Έπεσες και χτύπησες
3. πρόσεχε
4. δεν είμαι ανόητος
5. όλα είχαν γίνει στάχτη από την πυρκαγιά
6. Η ποίηση του Ελύτη είναι καθαρά Ελληνική.
7. Το ταξίδι αναβλήθηκε
8. Τρέμω

4. Δευτερεύουσες προτάσεις:
1. Και αεροπλάνο να είχε πάρει
2. για να μην χαλάσει τη διάθεση
3. ενώ οι γιατροί του είχαν κόψει το τσιγάρο
4. ενώ διάβαζε
5. από τη στιγμή που πάτησε το πόδι του εδώ ο Νίκος
6. κι ας με αποφεύγεις.
7. που σε είδα
8. όπως ακριβώς τα είχαμε συμφωνήσει

5. α) Έτσι, θα έχουμε τη δυνατότητα β) να μην αποδεχόμαστε εύκολα ξένους όρους . > υπόταξη
 α )Πολλοί θα απαντήσουν β) ότι ως λαός έχουμε την ανάγκη γ) να συμβαδίζουμε με την εποχή μας και δ) να μην θεωρηθούμε οπισθοδρομικοί. >α-β: υπόταξη, β-γ : υπόταξη, γ-δ: παράταξη

6. >ΚΠ : Νιώθεις τη δύναμη της ιστορίας και τη θέρμη του νοτιότερου άκρου της Ευρώπης/
ΚΠ : ανακαλύπτεις την εξελικτική πορεία της σκέψης, της επίδρασης, της εμπειρίας
Οι προτάσεις συνδέονται παρατακτικά με τον συμπλεκτικό σύνδεσμο και.

 >ΚΠ : Βρίσκεσαι σε τοπία/ ΔΠ : που αποτυπώθηκαν σε χιλιάδες καρτ ποστάλ /ΔΠ : αλλά
παραμένουν απίστευτα ζωντανά και άπιαστα.
ΚΠ : Βρίσκεσαι σε τοπία/ ΔΠ : που αποτυπώθηκαν σε χιλιάδες καρτ ποστάλ: Οι προτάσεις
συνδέονται υποτακτικά με τον αναφορικό σύνδεσμο που.

που αποτυπώθηκαν σε χιλιάδες καρτ ποστάλ /ΔΠ : αλλά παραμένουν απίστευτα ζωντανά
και άπιαστα: οι προτάσεις συνδέονται παρατακτικά με τον αντιθετικό σύνδεσμο αλλά
και οι δύο δευτερεύουσες ΔΠ: που αποτυπώθηκαν σε χιλιάδες καρτ ποστάλ /ΔΠ : αλλά
παραμένουν απίστευτα ζωντανά και άπιαστα. Συνδέονται υποτακτικά με την κύρια
πρόταση Βρίσκεσαι σε τοπία.

> ταξιδέψτε στα νησιωτικά συμπλέγματα, διατρέξτε παραλίες και βουνά: ασύνδετο
σχήμα, καθώς οι προτάσεις απλά παρατίθενται χωρίς τη χρήση διαρθρωτικών λέξεων.

> ΚΠ: Στην Ελλάδα η εναλλαγή των εικόνων δεν συμβαίνει στην φαντασία μας/ ΚΠ : αλλά
στην πραγματικότητα.
Οι προτάσεις συνδέονται παρατακτικά με τον αντιθετικό σύνδεσμο αλλά.

πηγή: Φροντιστήρια Πουκαμισάς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου