25.11.10


O ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΗΣ ΚΛΩΝΟΠΟΙΗΣΗΣ
Τι πρεσβεύουν οι θρησκείες
Θεοδώρα Τσόλη, «Το Βήμα», 2005.

Θα φανταζόταν κανείς πριν από μία δεκαετία ότι ένα... πρόβατο θα ήταν ικανό να αλλάξει νομοθεσίες ανά τον κόσμο, να αποτελέσει θέμα συζήτησης τόσο στα καφενεία όσο και στις ακαδημίες επιστημών και να μετατραπεί σε «ορόσημο» για ερευνητές σε ολόκληρο τον πλανήτη; Και όμως αυτό συνέβη μετά το 1996, οπότε και γεννήθηκε με τη διαδικασία της κλωνοποίησης το πρώτο θηλαστικό, το πιο διάσημο πρόβατο της ιστορίας, η Ντόλι. Μπορεί η Ντόλι να μη ζει πια, ωστόσο η γέννησή της έδειξε ότι ίσως η ανθρώπινη κλωνοποίηση δεν είναι μακριά.
Παρ' ότι το συγκεκριμένο πεδίο είναι ένα από τα πιο «καυτά» τα τελευταία χρόνια, ελάχιστες είναι οι έρευνες σε παγκόσμιο επίπεδο οι οποίες καταγράφουν τον «σφυγμό» των πολιτών - ίσως των πιο σημαντικών κριτών σε ό,τι αφορά το ζήτημα - σχετικά με την κλωνοποίηση. Παρουσιάζεται σήμερα μια τέτοια σφυγμομέτρηση των απόψεων του ελληνικού κοινού, την πρώτη του είδους της στη χώρα μας. Όπως προκύπτει από αυτήν, οι Έλληνες τάσσονται στην πλειοψηφία τους υπέρ της θεραπευτικής κλωνοποίησης, δηλαδή αυτής που αφορά τη θεραπεία ασθενειών και τη δημιουργία οργάνων με χρήση εμβρυικών βλαστικών κυττάρων.
Ωστόσο, την ίδια στιγμή, ένα σεβαστό ποσοστό δηλώνει «ανοιχτό» στην κλωνοποίηση ανθρώπου. Και αυτό φαίνεται να συμβαίνει κυρίως σε άτομα που αισθάνονται τον πόνο ή την ανάγκη να τούς «χτυπά την πόρτα», εξαιτίας απώλειας αγαπημένων προσώπων ή προβλημάτων αναπαραγωγής. Σε αυτές τις περιπτώσεις η κλωνοποίηση μοιάζει να αποτελεί ένα «παράθυρο», μια λύση στα αδιέξοδα. Παράλληλα περισσότεροι από ένας στους δέκα συμμετέχοντες δηλώνουν δεκτικοί στην ανθρώπινη κλωνοποίηση σε περίπτωση που θα μπορούσαν να αποκομίσουν οικονομικά οφέλη από αυτήν. Ίσως επειδή εκτός από την εποχή της προόδου κάθε είδους τεχνολογίας ζούμε και στην εποχή που όλα πωλούνται και αγοράζονται. Ακόμη και η ανθρώπινη ζωή...
Οπως προέκυψε, πρώτη στη λίστα της αποδοχής των συμμετασχόντων ήταν η θεραπευτική κλωνοποίηση. H χρήση κλωνοποίησης για θεραπεία ανίατων ως σήμερα ασθενειών αλλά και για μεταμοσχεύσεις οργάνων θεωρείται αποδεκτή (μάλλον την αποδέχονται ή την αποδέχονται) από το 70,7% και το 58,8% των ερωτηθέντων αντιστοίχως. Οι ερευνητές σημειώνουν ότι παρόμοια ποσοστά σχετικά με τη θεραπευτική κλωνοποίηση απαντώνται και σε πολλές άλλες χώρες. Μάλιστα από δημοσκόπηση σε ευρωπαίους πολίτες προέκυψε ότι το 75% των ερωτηθέντων τασσόταν υπέρ της γονιδιακής θεραπείας για την αντιμετώπιση σοβαρών ασθενειών.
Οι έλληνες ερευνητές μελέτησαν παράλληλα τα κίνητρα τα οποία φαίνεται να βρίσκονται πίσω από τις θετικές και τις αρνητικές προσεγγίσεις του κοινού σχετικά με την κλωνοποίηση. Όπως προέκυψε, στα άτομα που τάσσονταν υπέρ της μεθόδου σημαντικό ρόλο έπαιζαν τα κοινωνικά οφέλη από την εφαρμογή της. Με λίγα λόγια, η επιθυμία για έναν πιο δυνατό ανθρώπινο οργανισμό που θα είναι λιγότερο «ευάλωτος» στις ασθένειες.
Στον αντίποδα, κατά της κλωνοποίησης τάσσονταν κυρίως τα άτομα που είχαν μεγαλύτερη επαφή με την εκκλησία καθώς και εκείνα που είχαν παιδιά. Πάντως, ακόμη και στα πιο δεκτικά στην κλωνοποίηση άτομα φάνηκε να βαραίνει το θέμα των νόμων που πρέπει να διέπουν την όλη διαδικασία. H ανάγκη για επαρκές νομοθετικό πλαίσιο που θα καλύπτει όλα τα ζητήματα της τεχνικής, επισημαίνοντας τους κινδύνους και θέτοντας όρια, φάνηκε να απασχολεί τους συμμετέχοντες.
Όπως σχολίασε μιλώντας στο «Βήμα» ένας εκ των συγγραφέων της έρευνας, ο καθηγητής Μαιευτικής - Γυναικολογίας και Ανθρώπινης Αναπαραγωγής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης κ. B. Ταρλατζής, «φαίνεται ότι μία από τις παραμέτρους που επηρεάζουν αρκετά τον πληθυσμό είναι η θρησκεία. Επίσης στις απόψεις του κοινού επιδρούν οι νόμοι, είναι αυτό το κοινό περί δικαίου αίσθημα. Ωστόσο θεωρώ ότι τα θέματα που άπτονται της βιοηθικής δεν είναι θέματα πλειοψηφίας ή μειοψηφίας, αλλά θα πρέπει να γίνουν σεβαστές σε ό,τι αφορά αυτά τα ζητήματα και οι απόψεις της μειοψηφίας».

Παρατηρήσεις:
1.     Να γραφεί η περίληψη του κειμένου σε 100 περίπου λέξεις.
2.    «Παράλληλα περισσότεροι από ένας στους δέκα συμμετέχοντες δηλώνουν δεκτικοί στην ανθρώπινη κλωνοποίηση σε περίπτωση που θα μπορούσαν να αποκομίσουν οικονομικά οφέλη από αυτήν»: να σχολιάσετε την παραπάνω περίοδο λόγου, αναφερόμενοι στις αξίες που χαρακτηρίζουν τη σημερινή κοινωνία.
3.    «γεννήθηκε με τη διαδικασία της κλωνοποίησης το πρώτο θηλαστικό, το πιο διάσημο πρόβατο της ιστορίας, η Ντόλι»
«ζούμε και στην εποχή που όλα πωλούνται και αγοράζονται»: να αναγνωρίσετε τη σύνταξη των παραπάνω περιόδων και να τις μετατρέψετε στην αντίθετή της.
4.    απασχολεί, μειοψηφίας, αναπαραγωγή, κλωνοποίηση: να βρείτε τα συνθετικά των λέξεων και να γράψετε μία πρόταση για κάθε μία, που να αναδεικνύει τη σημασία της.
5.    Να βρεθούν τα αντίθετα των επιτονισμένων λέξεων του κειμένου.
6.    Να εντοπιστούν και να αναλυθούν οι τρόποι πειθούς στο παραπάνω κείμενο.
7.    Σε ένα άρθρο σας σε γνωστή εφημερίδα, να αναφερθείτε στους κινδύνους που εγκυμονεί η κλωνοποίηση καθώς και στους τρόπους με τους οποίους επιβάλλεται να γίνεται σωστή χρήση της επιστημονικής προόδου στην εποχή μας (550-600 λέξεις).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου