30.3.10

ΕΓΚΛΙΣΕΙΣ
1. Να συμπληρώσετε το κάθε κενό με το αντίστοιχο ρήμα που βρίσκεται σε πα-ρένθεση (θα χρησιμοποιηθεί η έγκλιση που ορίζεται):

Οριστική
α. Σήμερα........................... (ανοίγω) τα σχολεία.
β. Την προηγούμενη Κυριακή ........................... (πηγαίνω) στη Θεσσαλονίκη για να δούμε τη γιαγιά μου.
γ. Σε λίγες μέρες........................... (επισκέπτομαι) οικογενειακώς το Βυζαντινό Μουσείο.
δ. Εδώ και μία εβδομάδα σου............................(στέλνω) ένα δέμα.
ε. Προχθές........................... (γράφω) διαγώνισμα στην Ιστορία.
στ. Κάθε πρωί ο αδερφός μου........................... (σηκώνομαι) αργά.

Υποτακτική
α. Η Ελένη ήθελε........................... (γίνομαι) ηθοποιός.
β. Είναι για όλους δύσκολο........................... (λύνω) την άσκηση.
γ. Αποφασίσαμε........................... (ταξιδεύω) στο εξωτερικό.
δ. Ό ταν........................... (έρχομαι), θα σου έχω έτοιμο το τραπέζι.
ε. Πάνο, πρέπει....................... (βιάζομαι), γιατί θα χάσουμε το τρένο.
στ. Είμαστε υποχρεωμένοι........................... (παρουσιάζομαι) καθημερινά στις οχτώ ακριβώς.

Προστακτική
α. ........................... (προσπαθώ) να απαντήσετε στην ερώτηση.
β. Το πλοίο φεύγει, γι' αυτό........................(τρέχω) να το προλάβετε.
γ. I ο απόγευμα........................... (έρχομαι) να με δεις.
δ. Εύα,........................... (ανοίγω) το δέμα και........................ (βλέπω) τι έχει μέσα.
ε• ........................... (ρωτάω) εσύ το Γιώργο γιατί ήρθε.
στ...................... (κοιτάζω) τη δουλειά σου και........................ (αδιαφορώ) για όλα τα άλλα.

2. Να εξαρτήσετε κάθε περίοδο του παρακάτω κειμένου από το ρήμα λαχταρούσα.
Βρέθηκα στην ακροθαλασσιά και ανάπνευσα το μυρωμένο αέρα. Κοίταξα πέρα στον ορίζοντα και αγκάλιασα με το βλέμμα μου το πέλαγο. Βούτηξα μέσα στα γαλανά νερά και ένιωσα τη δροσιά της θάλασσας. Τέλος, ξάπλωσα στην αμμουδιά και ένιωσα τις ζεστές ακτίνες του ήλιου.

3. Ποιον τύπο θα χρησιμοποιήσω, όταν προστάζω κάποιον:
να διαβάζει, να μιλάει, να απαντήσει, να κρατήσει, να δείχνει, να φωνάζει, να τραγουδάει, να στρώσει, να ντυθεί, να κρατηθεί, να εργαστεί, να έρθει, να ελπίζει, να βγει, να μπει, να βρει, να δει.

4. Πείτε σε κάποιον να κάνει το αντίθετο από αυτό που λένε τα ρήματα:
μη φύγεις, μην κρατήσεις, ρώτα, μην αποφασίσεις, άναψε, μην ακούς, απολογήσου, μην μπεις, μην κουρευτείς, άνοιξε, τρέξτε, φώναζε.

5. Να γράψετε στην παθητική φωνή τις προστακτικές:
λύσε, ντύσε, άπλωσε, ετοίμασε, όπλισε, κλείσε, τύλιξε, κοίταξε, σερβίρισε, πλήρωσε, τρίψε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου