6.9.09

 ΕΝΟΤΗΤΑ 6

1. Γράφω τα παρακάτω θηλυκά ουσιαστικά στην αιτιατική ενικού και πληθυντικού.
της πηγής
της γυναίκας
τις ξύστρες
τις λεύκες
της ασπίδας

2.Κομματιάζω τις παρακάτω προτάσεις σε δύο μέρη , με βάση τις ερωτήσεις και ύστερα γράφω κάθε κομμάτι στη θέση του :
Η ζωή μου καταστράφηκε μόλις έγινε το ατύχημα.
Δεν πέρασε τις εξετάσεις για δίπλωμα αυτοκινήτου.
Το κυνήγησαν το ελάφι μέχρι το φαράγγι αλλά δεν μπόρεσαν
να το πιάσουν.
Το βούτυρο και το γάλα το έπαιρναν την προηγούμενη μέρα.
Τσακώθηκε με το φίλο του και δεν ήρθε στο ραντεβού.

ΟΝΟΜΑΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ-ΡΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ

3.Γράφω τα παρακάτω θηλυκά ουσιαστικά στην αιτιατική ενικού και πληθυντικού , όπως στο παράδειγμα:
της αγελάδας -..................
της φωτιάς ................
τις ιτιές
.......................τις αιτίες
της αστραπής.........................
.......................τις ιστορίες
της ντροπής .........................

4. Σχηματίζω φράσεις με δυο ουσιαστικά, μεταφέροντας το δεύτερο στη γενική, όπως στο παράδειγμα:
Λουλούδια - άνοιξη: τα λουλούδια της άνοιξης
Αέρας - εξοχή:
Φρούτα - εποχή
Προετοιμασία - παραστάσεις:
Θόρυβος- πόλεις:
Ωράριο- φύλακες:
Κέρδος -έμποροι:
Ομιλία - δήμαρχος:
Συμπεριφορά- αγριάνθρωπος

5. Κλίνε τα θηλυκά όπως στο παράδειγμα:
η πρόοδος η είσοδος η έξοδος η διαγώνιος
της προόδου ..................................... ..................................... ....................................
την πρόοδο ..................................... ..................................... .....................................
οι πρόοδοι .................................... ..................................... .....................................
των προόδων ..................................... ..................................... .....................................
τις προόδους ..................................... ..................................... .....................................

6. Σχημάτισε φράσεις βάζοντας τη δεύτερη λέξη στη γενική , όπως στο παράδειγμα:
το τέλος --- η περίοδος : το τέλος της περιόδου
το μήκος --- η διαγώνιος : .............................................................................................................
η ανάγνωση --- η εγκύκλιος :
..........................................................................................................
οι παραλίες --- η Κάρπαθος : .........................................................................................................
η περιφέρεια --- η Πελοπόννησος : .................................................................................................
το βάθος --- η άβυσσος : ..............................................................................................................

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

1. Ομοιόπτωτοι προσδιορισμοί: παράθεση-επεξήγηση
• Η Άνοιξη, η πανέμορφη θεά, δεν ήταν δυνατόν να μην τον συγκλονίζει.
• Αυτά να θυμάσαι, τα λόγια που σου έλεγα όταν ήσουν μικρός.
• Στον πόλεμο έχασε όλα τα υπάρχοντά του, σπίτι, ζώα, κτήματα.
• Έτσι σε θέλω, να μην χάνεις ποτέ το θάρρος σου.
• Ένα μόνο φοβούνται, μην το μάθει ο πατέρας του.
• Ο Ηρόδοτος, ο πατέρας της ιστορίας.
• Ο εθνικός μας ποιητής, ο Διονύσιος Σολωμός.
• Εκείνος, ένα ήσυχο ανθρωπάκι, δε διαμαρτυρήθηκε.
• Είδα το συμμαθητή μου, τον Κυριάκο.
• Ο Σωτήρης, ο απουσιολόγος, δεν ήρθε σήμερα.
• Παντρεύτηκε η Σοφία, η δασκάλα.
• Είναι της μαθήτριας, της Ειρήνης.
• Ένα μόνο ήθελαν από εμένα, να γίνω γιατρός.

2. Ετερόπτωτοι προσδιορισμοί.
• Ήρθε ο γιος της Ελένης.
• Ο αδερφός της Μαρίας πήγε στρατιώτης.
• Είναι φύλακας σε αποθήκη ξυλείας.
• Βραβεύτηκαν τρεις μαθητές της τάξης.
• Βγήκε η απόφαση του δικαστηρίου.
• Εκείνος ήταν ένοχος φόνου.
• Τα τετράδια της Ειρήνης είναι καθαρά.
• Δουλεύει σε αποθήκη υφασμάτων.
• Η υποδοχή των νικητών έγινε με επισημότητα.
• Οι φρουροί των συνόρων υπηρετούν την πατρίδα.
• Τον βασάνιζε ο φόβος της αποτυχίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου