11.12.20

Ν.Ε. ΓΛΩΣΣΑ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ


ΕΝΟΤΗΤΑ 5

Εργασία και Επάγγελμα



Κριτήρια αξιολόγησης

 



Α. ΚΕΙΜΕΝΟ

 

Η πανδημία επιτάχυνε τη ζήτηση για τα

«επαγγέλματα του αύριο»


 


Η πανδημία έχει επιταχύνει την υιοθέτηση της τεχνολογίας από εταιρείες και καταναλωτές, αυξάνοντας τη ζήτηση για υπηρεσίες ηλεκτρονικού εμπορίου, ενώ συρρικνώνει εταιρείες που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τους πελάτες τους στο διαδίκτυο.

Αποτέλεσμα είναι, εργαζόμενοι που δεν έχουν τη δυνατότητα να δουλέψουν από το σπίτι, είτε επειδή η εργασία τους απαιτεί άμεση επαφή, είτε επειδή έχουν περιορισμένη πρόσβαση στο διαδίκτυο, βρίσκονται σε πολύ μειονεκτική θέση.

Πρέπει να τονιστεί πως η  κριτική σκέψη, η ανάλυση και η επίλυση προβλημάτων παραμένουν ανάμεσα στις κορυφαίες δεξιότητες που οι μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου θεωρούν ότι αυξάνονται σε σημασία τα επόμενα πέντε χρόνια.

Επιπλέον, νέες δεξιότητες που περιλαμβάνουν πλέον οι εταιρείες τώρα που η πανδημία έχει διαταράξει την καθημερινή ζωή, είναι η αντοχή στο στρες, η ανθεκτικότητα και η ευελιξία.

Συνεπώς, οι εταιρείες επενδύουν όλο και περισσότερο στην επανεκπαίδευση των ήδη υπαρχόντων εργαζομένων τους. Μια μελέτη του διαδικτυακού παρόχου Coursera, διαπίστωσε ότι μεταξύ Απριλίου και Ιουνίου υπήρξε μια πενταπλάσια αύξηση στην παροχή από τον εργοδότη διαδικτυακών μαθησιακών ευκαιριών και μια τετραπλάσια αύξηση στα άτομα που αναζητούν ευκαιρίες για μάθηση μέσω διαδικτύου με δική τους πρωτοβουλία.

 

Cnn.gr, 21/10/2020, (διασκευή)

 

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

Α.1 Ποιες δεξιότητες, σύμφωνα με το κείμενο, προτιμώνται στους εργαζομένους από τις εταιρείες τη δεδομένη χρονική περίοδο και γιατί;

 

Α.2. Γιατί κατά τη γνώμη σας εργαζόμενοι που δεν έχουν τη δυνατότητα να δουλέψουν από το σπίτι, βρίσκονται σε μειονεκτική θέση έναντι των άλλων;

 

Β.1. Στις υπογραμμισμένες φράσεις του κειμένου να εντοπίσετε τα επίθετα και τα επιρρήματα και να συμπληρώσετε τον παρακάτω πίνακα:

Θετικός

Συγκριτικός

Υπερθετικός

Χωρίς παραθετικά

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Β.2. Στις παρακάτω προτάσεις να εντοπίσετε το β’ όρο σύγκρισης καθώς και τον τρόπο εκφοράς του.

  • Ø  Σήμερα προτιμώνται περισσότερο οι ηλεκτρονικού εμπορίου υπηρεσίες παρά οι δια ζώσης.
  • Ø  Οι εργαζόμενοι που δεν έχουν τη δυνατότητα να δουλέψουν από το σπίτι, κινδυνεύουν περισσότερο να χάσουν τη δουλειά τους, από όσους μπορούν να εργαστούν με αυτόν τον τρόπο.

 

Γ.1. επιταχύνει, πρόσβαση, επίλυση, διαταράξει, διαδικτυακού, πρωτοβουλία: να συμπληρώσετε τον πίνακα με τα συνθετικά των παραπάνω λέξεων.

λέξη

α’ συνθετικό

β’ συνθετικό/μέρος του λόγου

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Γ.2. Να αναγνωρισθεί η σύνταξη των προτάσεων και να μετατραπούν στην αντίθετη της.

  • Ø  Η πανδημία έχει επιταχύνει την υιοθέτηση της τεχνολογίας.

Σύνταξη:_____________________________________

Αντίθετη:_____________________________________

  • Ø  Οι μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου θεωρούν την κριτική σκέψη ανάμεσα στις κορυφαίες δεξιότητες των επόμενων πέντε χρόνων.

Σύνταξη:_____________________________________

Αντίθετη:_____________________________________

  • Ø  Άτομα αναζητούν ευκαιρίες για μάθηση μέσω διαδικτύου με δική τους πρωτοβουλία.

Σύνταξη:_____________________________________

Αντίθετη:_____________________________________

 

Γ.3. Με ποιον τρόπο οργανώνεται η συνοχή στο παραπάνω κείμενο; Να εντοπίσετε τις διαρθρωτικές λέξεις και να πείτε τι εκφράζει η κάθε μια.

 

Γ.4. Να αντιστοιχίσετε τα αντίθετα. Στη συνέχεια να γράψετε με κάθε λέξη από τη δεύτερη στήλη, μια πρόταση σχετική με την εργασία ή το επάγγελμα.

α.επιταχύνει                      ηρεμεί

β.συρρικνώνει                  μεγεθύνει

γ.περιορισμένη                 τελευταίες

δ.κορυφαίες                   επιβραδύνει

ε.διαταράξει                    απεριόριστη

στ.ανθεκτικότητα             ευαισθησία

1. _______________________________________________________________

2._______________________________________________________________

3._______________________________________________________________

4._______________________________________________________________

5._______________________________________________________________

6._______________________________________________________________

 

Δ. Ποια θεωρείτε πως είναι η σημασία της εργασίας για τον άνθρωπο; Τι του προσφέρει και πως τον κάνει να αισθάνεται; Συμβάλλει στην οικοδόμηση μιας καλύτερης κοινωνίας και γιατί; Αναπτύξτε την άποψή σας σε ένα κείμενο που θα εκφωνούσατε σε μια σχολική εκδήλωση, έκτασης 100-150 λέξεων.



Β. ΚΕΙΜΕΝΟ

Τι θέλω να γίνω όταν μεγαλώσω…

Πριν κάποιες ημέρες, έχοντας απηυδήσει μετά από μερικές ώρες πολύ εντατικού διαβάσματος Φυσικής (που σημαίνει ότι ακόμα και στον ύπνο μου έβλεπα ασκήσεις στερεού), καθόμουν έξω στο μπαλκόνι μου και χάζευα τον ουρανό (ναι, και τώρα ειδικά μου έχει λείψει αυτό: να κάθεσαι, να μην κάνεις τίποτα και να χαζεύεις τον ουρανό... να ονειρεύεσαι...).

Δεν ξέρω πόσοι το έχετε κάνει αυτό και ίσως να θεωρείτε ότι παραείναι ρομαντικό για τα γούστα σας, αλλά έμενα μου αρέσει πάρα πολύ... Αισθάνομαι ευτυχισμένη, ελεύθερη, γεμάτη... Θυμάμαι την ερώτηση που μου έκαναν όλοι όταν ήμουνα μικρή: "τι θες να γίνεις όταν μεγαλώσεις;". Τότε, μικρό και αθώο κοριτσάκι, απαντούσα: "Θέλω να γίνω γεωπόνος, αρχιτέκτονας, μηχανικός κλπ.". Τώρα τα θυμάμαι αυτά και σκέφτομαι: "Ναι, καλά είναι αυτά αλλά με περιορίζουν πολύ". Είμαι νέα κοπέλα ακόμα, έχω όλη τη ζωή μπροστά μου, θέλω να ονειρεύομαι, θέλω να ζω...

Είναι απίστευτο και τρομακτικό συγχρόνως πώς αυτή η ερώτηση έχει γίνει η ισοδύναμη του "τι επάγγελμα θες να ασκήσεις;". Και είναι ακόμα πιο τρομακτικό το πώς οι περισσότεροι νέοι σκέφτονται έτσι και το πώς όλη η κοινωνία είναι δομημένη γύρω από αυτή την ερώτηση, το πώς έχουν παραμορφωθεί τα πάντα γύρω μας... Ψάχνω να βρω στους γύρω μου το όνειρο, την ιδέα, το όραμα... Όχι το όνειρο που "θα παραμείνει όνειρο" ή αυτό που θα "γίνει πραγματικότητα" αλλά το δικό μου όνειρο, αυτό που θα το κάνω εγώ πραγματικότητα.

"Μα τι θες να κάνεις λοιπόν;". Θέλω να ταξιδέψω, να δω όλο τον κόσμο... Θέλω να μάθω, γιατί ό,τι μαθαίνω είναι γνώση για τη ζωή, θέλω να μάθω γιατί νιώθω ότι δεν ξέρω τίποτα... Θέλω να έχω πάντα κάποιον δίπλα μου, τους φίλους μου... Θέλω να κάνω όλα τα τρελά πράγματα που φοβάμαι και ονειρεύομαι, πριν γεράσω... Θέλω να τραγουδώ και ας μην έχω ωραία φωνή και να χορεύω και ας μη χορεύω καλά... Θέλω να ξαπλώνω, να κοιτάω τον ουρανό και να ονειρεύομαι... Θέλω να γελάω, να κλαίω, να φωνάζω, να παίζω, να απελπίζομαι, να ξεκαρδίζομαι, να πέφτω και να σηκώνομαι ξανά και ξανά... Θέλω να θυμάμαι για πάντα όλα όσα έχω κάνει, όσα έχω σκεφτεί και να γυρνάω πίσω όποτε θέλω... Θέλω να αγαπώ... Θέλω να ονειρεύομαι... Θέλω να αλλάξω τον κόσμο... Θέλω στη ζωή μου να κάνω πράγματα που θα θυμάμαι όταν αυτή τελειώνει... Θέλω να ζήσω τη ζωή μου. Εσείς;

http://glenti.blogspot.com

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

 

Α.1.  Ποια αφορμή βρήκε η συγγραφέας του αποσπάσματος  για να ξεδιπλώσει τις σκέψεις της;  Τι είναι αυτό που την τρομάζει σχετικά με το μέλλον της;

Α.2.  Ποια αισθήματα του κοριτσιού φανερώνει η επανάληψη του ρήματος «θέλω» στη δεύτερη παράγραφο του κειμένου; Τι εκφράζουν η επανάληψη, τα σημεία στίξης (αποσιωπητικά, ερώτηση) και η χρήση α’  ενικού και β ‘  πληθυντικού προσώπου;

 Α.3. Να βρείτε τα δομικά στοιχεία και τον τρόπο ανάπτυξης της δεύτερης παραγράφου του κειμένου.

 Β.1. Αφού εντοπίσετε τα επίθετα και τα επιρρήματα των  παρακάτω προτάσεων, να συμπληρώσετε τον πίνακα:

  • J  ακόμα και στον ύπνο μου έβλεπα ασκήσεις στερεού..
  • J  Τότε, μικρό και αθώο κοριτσάκι..
  • J  Είμαι νέα κοπέλα ακόμα.
  • J  οι περισσότεροι νέοι σκέφτονται έτσι.


Θετικός

Συγκριτικός

Υπερθετικός

Χωρίς παραθετικά

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Β.2. Να αναλυθούν οι λέξεις στα συνθετικά τους. Έπειτα από το πρώτο συνθετικό της κάθε λέξης να σχηματίσετε μια νέα λέξη απλή ή σύνθετη:

 

Α συνθετικό

Β συνθετικό

Νέα λέξη

γεωπόνος

 

 

 

ισοδύναμη

 

 

 

παραμορφωθεί

 

 

 

παραμείνει

 

 

 

 Β.3. Στις παρακάτω προτάσεις του κειμένου αφού υπογραμμίσετε τα ρήματα να βρείτε τα αντικείμενά τους. Στα δίπτωτα ρήματα να διευκρινίσετε ποιο είναι το άμεσο και ποιο το έμμεσο.

Ô Θυμάμαι την ερώτηση που μου έκαναν όλοι

___________________________________________________________

Ô αυτά με περιορίζουν πολύ

___________________________________________________________

Ô θέλω να ονειρεύομαι

___________________________________________________________

Ô Ψάχνω να βρω στους γύρω μου το όνειρο

___________________________________________________________

 

Β.4. Να αντικαταστήσετε τις υπογραμμισμένες λέξεις του κειμένου με άλλες ισοδύναμες χωρίς να αλλάζει το νόημα.

 Γ. «Ψάχνω να βρω στους γύρω μου το όνειρο, την ιδέα, το όραμα... Όχι το όνειρο που "θα παραμείνει όνειρο" ή αυτό που θα "γίνει πραγματικότητα" αλλά το δικό μου όνειρο, αυτό που θα το κάνω εγώ πραγματικότητα»:

Ô Σε ποιο βαθμό σας εκφράζει η επιθυμία του κοριτσιού του κειμένου σχετικά με το επάγγελμα που θα θέλατε να ακολουθήσετε στη ζωή σας;

Ô Πιστεύετε ότι ένα από τα βασικά κριτήρια επιλογής του είναι η αγάπη για αυτό που θα κάνετε ή και άλλοι παράγοντες είναι εξίσου σημαντικοί;

Να αναπτύξετε την άποψή σας σε μια επιστολή προς ένα αγαπημένο σας πρόσωπο, έκτασης 150 λέξεων.


Σύνταξη-επιμέλεια

Γκέκα Βάγια

Φιλόλογος/Msc Παιδαγωγικής


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου