6.9.09

Υπογραμμίστε τα υποκείμενα στις παρακάτω προτάσεις. Έπειτα σημειώστε μπροστά από κάθε πρόταση ένα Α εάν είναι απλή ή ένα Σ εάν είναι σύνθετη πρόταση.
• Ο παππούς φροντίζει τον κήπο μας.
• Η Χριστίνα και η Μαρία είναι συμμαθήτριες και πολύ καλές φίλες.
• Οι τροχονόμοι ρυθμίζουν την κίνηση πεζών και οχημάτων στους δρόμους.
• Το βιβλίο βρίσκεται πάνω στο τραπέζι.
• Με την ασπιρίνη έπεσε ο πυρετός.
________________________________________Να μετατρέψετε τις προτάσεις από ονοματικές σε ρηματικές και το αντίστροφο.
ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ ΡΗΜΑΤΙΚΕΣ
Ο ερχομός των αποδημητικών πουλιών.
Η μελέτη των μαθημάτων.
Παίζω πιάνο.
Αποκαλύπτω το μυστικό.
Η αλλαγή του καιρού.
Η παρουσίαση του βιβλίου.
Ο εντοπισμός των αγνοουμένων.
Διαβάζω το παραμύθι.
Ο άνεμος φυσά δυνατά.
Οι εργάτες του Δήμου απεργούν.

________________________________________
Υπογράμμισε το υποκείμενο στις παρακάτω προτάσεις και βάλε σε τετραγωνάκι το αντικείμενο.
Θυμήσου: Η λέξη που απαντά στην ερώτηση «ποιος; ποια; ποιο; ποιοι; ποιες; ποια;» και είναι σε πτώση ονομαστική λέγεται υποκείμενο της πρότασης.
Η λέξη που απαντά στην ερώτηση «τι; ποιον; ποια; ποιο; ποιους; ποιες; ποια;» και είναι σε πτώση αιτιατική λέγεται αντικείμενο της πρότασης.
Π.χ. Ο πατέρας φόρεσε βιαστικά το πουκάμισό του.
• Όλα τα πουλιά γεννούν αυγά.
• Η μητέρα αγόρασε καινούριο αυτοκίνητο.
• Ο Παναγιώτης παίζει ποδόσφαιρο στην αυλή.
• Το πρωί ο πατέρας μου πότισε τις τριανταφυλλιές.
• Στα αρχαία χρόνια ο δάσκαλος έκανε μάθημα στο σπίτι του.
Χαρακτήρισε τις παρακάτω προτάσεις (αποτελεσματικές, τελικές)
Ήρθε να σας δει. ( …………………………………………….)
Μου φώναξε τόσο δυνατά, που τρόμαξα. (………………………………………….)
Δεν ήταν τόσο πονηρός, ώστε να μην τον καταλάβουμε. (………………………………………)
Για να καταλάβεις το μάθημα, πρέπει να προσέχεις περισσότερο. (………………………………………)

Μετάτρεψε τον πλάγιο λόγο σε ευθύ και αντίστροφα.
ΕΥΘΥΣ ΛΟΓΟΣ ΠΛΑΓΙΟΣ ΛΟΓΟΣ

Ο δάσκαλος τον ρώτησε:
«Γιατί άργησες να έρθεις στο σχολείο;»
«Δεν χτύπησε το ξυπνητήρι κύριε», απάντησε ο μαθητής.

Την παρακάλεσε να του δανείσει το βιβλίο της και αυτή του απάντησε ότι θα του το δανείσει μόλις τελειώσει τις ασκήσεις.


-Προσέχετε πώς περνάτε το δρόμο! μας φώναξε η μητέρα.
-Μείνε ήσυχη μητέρα, θα προσέχουμε, απαντήσαμε εμείς.


Η Μαριέττα φώναζε πως δε φταίει εκείνη για το σπάσιμο της πόρτας.



Χαρακτήρισε τις παρακάτω προτάσεις (ερωτηματικές, επιφωνηματικές, κρίσεως, επιθυμίας)

Την ήξερα πολύ καλά. ( ………………………………………………)
Φεύγεις κιόλας; ( …………………………………………………)
Αυτά τα ψάρια που έπιασες είναι φανταστικά! ( ……………………………………………)
Τώρα λοιπόν, θα σου πω ένα πραγματικά μεγάλο μυστικό. ( …………………………………………)
Για τον παππού σου τα λες όλα αυτά; ( ………………………………………….)
Ο Ιδρώτας έσταζε απ’ το κούτελό του. ( …………………………………..……….)
Με πόσο πόθο περιμένουμε μικροί, μεγάλοι τα Χριστούγεννα! ( …………………………..…………….)

Να αλλάξεις τις παρακάτω προτάσεις, χρησιμοποιώντας τον κατάλληλο αιτιολογικό σύνδεσμο, όπως στο παράδειγμα:
Δεν πήγα εκδρομή και στενοχωρήθηκα πολύ.
Στενοχωρήθηκα πολύ, επειδή δεν πήγα εκδρομή.
Ήμουν άρρωστος και δεν έκανα τις εργασίες μου.
Μάλωσα με τον φίλο μου και είμαι στενοχωρημένος.
Χιόνισε και πήγαμε στον Παρνασσό για σκι.
Να φροντίζουμε τα ζώα. Το έχουν ανάγκη.

1. Προσπάθησε να μεγαλώσεις τις απλές προτάσεις και το αντίστροφο.

Ο Αριστοφάνης έγραφε κωμωδίες.
Οι Αθηναίοι παρακολουθούσαν παραστάσεις.
Σήμερα ο δάσκαλος είναι πολύ χαρούμενος.
Ο Λευτέρης, ο φίλος του Πέτρου, είναι ο υπεύθυνος για το κυλικείο του σχολείου.

Να μετατρέψετε τις προτάσεις από ονοματικές σε ρηματικές και το αντίστροφο.
ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ ΡΗΜΑΤΙΚΕΣ
Ο ερχομός των αποδημητικών πουλιών.
Η μελέτη των μαθημάτων.
Παίζω πιάνο.
Αποκαλύπτω το μυστικό.
Η αλλαγή του καιρού.
Η παρουσίαση του βιβλίου.
Ο εντοπισμός των αγνοουμένων.
Διαβάζω το παραμύθι.
Ο άνεμος φυσά δυνατά.
Οι εργάτες του Δήμου απεργούν.

________________________________________
Υπογράμμισε το υποκείμενο στις παρακάτω προτάσεις και βάλε σε τετραγωνάκι το αντικείμενο.
Θυμήσου: Η λέξη που απαντά στην ερώτηση «ποιος; ποια; ποιο; ποιοι; ποιες; ποια;» και είναι σε πτώση ονομαστική λέγεται υποκείμενο της πρότασης.
Η λέξη που απαντά στην ερώτηση «τι; ποιον; ποια; ποιο; ποιους; ποιες; ποια;» και είναι σε πτώση αιτιατική λέγεται αντικείμενο της πρότασης.
Π.χ. Ο πατέρας φόρεσε βιαστικά το πουκάμισό του.
• Όλα τα πουλιά γεννούν αυγά.
• Η μητέρα αγόρασε καινούριο αυτοκίνητο.
• Ο Παναγιώτης παίζει ποδόσφαιρο στην αυλή.
• Το πρωί ο πατέρας μου πότισε τις τριανταφυλλιές.
• Στα αρχαία χρόνια ο δάσκαλος έκανε μάθημα στο σπίτι του.
Βρίσκω και υπογραμμίζω το Υποκείμενο της πρότασης απαντώντας στην ερώτηση ποιος;
Ο κούκος γεννά σε ξένες φωλιές.
Ο τυφλοπόντικας φροντίζει τα μικρά του.
Ο κήπος ήταν χωρισμένος σε βραγιές.
Αυτοί κοιμούνται του καλού καιρού.
Κανείς δεν ήρθε στη συνάντηση.
Οι κυρ-Μηνάδες μας κυνηγούν.

Βρίσκω και υπογραμμίζω το Αντικείμενο της πρότασης απαντώντας στην ερώτηση τι;
Οι τυφλοπόντικες έσκαψαν ένα λαγούμι.
Οι κολοκυθοκόφτες τρώνε τις ρίζες.
Οι γείτονες μάλωσαν και άρχισαν τις δαγκωσιές.
Ο φρύνος μου έπαιρνε το φαγητό.
Η τυφλοποντικίνα ξύπνησε τα μικρά της.
Όλοι θαύμασαν το έργο του.

Υποκείμενο - Κατηγορούμενο - Αντικείμενο
Να τσεκάρεις το κουτάκι με τη σωστή απάντηση.
1. Στην πρόταση "Η ιστορία είναι αληθινή", τι είναι, η λέξη "αληθινή";
Υποκείμενο
Κατηγορούμενο
Αντικείμενο
2. Στην πρόταση "Τυχερός στάθηκε ο φίλος μου", τι είναι το σύνολο "ο φίλος";
3. Στην πρόταση "Η θάλασσα αγκαλιάζει το πανέμορφο μπουγάζι", τι είναι η λέξη "μπουγάζι";
4. Στην πρόταση "Ο χαρταετός από μακριά φαίνεται μικροσκοπικός", τι είναι η λέξη "μικροσκοπικός";
5. Στην πρόταση "Η μητέρα φούρνιζε ψωμί", τι είναι το σύνολο "Η μητέρα";
6. Στην πρόταση "Η πλάτη του καρχαρία ήταν γαλάζια", τι είναι η λέξη "γαλάζια";
7. Στην πρόταση "Ο γέρος τον αντίκρισε με το στόμα ολάνοιχτο", τι είναι η λέξη "τον";
8. Στην πρόταση "Είχε ξεστομίσει λόγια πικρά ο στρατιώτης", τι είναι η λέξη "λόγια";
9. Στην πρόταση "Τρεις ώρες βαστά το πανδαιμόνιο", τι είναι το σύνολο "το πανδαιμόνιο";
10. Στην πρόταση "Τα αρχαία έργα μας αποδεικνύονται οι καλύτεροι πρεσβευτές μας σε όλο τον κόσμο", τι είναι η λέξη "πρεσβευτές";

Ρήμα (αμετάβατο, μεταβατικό, συνδετικό)
Άσκηση επιλογής
Να επιλέξεις τη σωστή απάντηση .
Το χιόνι σκέπασε την πόλη.
Τα αστέρια λάμπουν στο νυχτερινό ουρανό.
Της ανέθεσαν μια επικίνδυνη αποστολή.
Το φαγητό φαίνεται νόστιμο.
Σήμερα αγόρασα ένα καταπληκτικό βιβλίο.
Είναι πεντακάθαρα τα δαντελωτά ακρογιάλια της πατρίδας μας.
Από το πρωί βρέχει ασταμάτητα.
Ενθουσίασε τους θεατές ο ακροβάτης με το πρωτότυπο νούμερό του.
Τα αρχαία ελληνικά θέλουν διάβασμα και προσοχή.
Αποδείχτηκε καλός άνθρωπος.

Απλή και Αναπτυγμένη μορφή του ΟΜ και του ΡΜ της Πρότασης
Να επιλέξεις τις λέξεις που πρέπει να αφαιρεθούν, για να έχουν απλή μορφή το ΟΜ και το ΡΜ των προτάσεων.
1. Το καφετί άλογο ήταν ένα γέρικο πολυμεταχειρισμένο ζώο.
2. Ο ήχος από πλήθος κουδούνια γέμιζε ακατάπαυτα από παντού τον αέρα.
3. Όλη η βλάστηση είναι πλατύφυλλη κι απαλή.
4. Αναρίθμητοι σκίουροι σε κοιτούν με τα μαύρα χάντρινα ματάκια τους.
5. Καθόμαστε πάνω σε έναν πάγκο.
6. Οι αισιόδοξοι στρατιώτες βάλανε παπαρούνες στις μπούκες των τουφεκιών τους.
7. Ο κυνηγός με τα κίτρινα άστρα έπιασε τον παράξενο και ωραίο τσαλαπετεινό.
8. Οι νησιώτες μας συμμετείχαν στο γλέντι με χορούς και τραγούδια.
9. Ο καημένος Βάνκας δουλεύει στο τσαγκαράδικο εδώ και τρεις μήνες.

Πρόταση (Απλή - Επαυξημένη - Σύνθετη - Ελλειπτική)
Ο ποιητής ήρθε.
Ο Καραγκιόζης είναι λαϊκή θεατρική τέχνη.
Οι Έλληνες και οι Πέρσες ήταν αντίπαλοι.
Ένα λιοντάρι περήφανο γύριζε στο δάσος.
Πάρε το ψωμί.
Τι ζητάς;
Το ποδόσφαιρο είναι σαν το ρεμπέτικο τραγούδι
Το αγιόκλημα και το γιασεμί φαίνονται πανέμορφα
Ο Λεονάρντο ήταν ζωγράφος και αρχιτέκτονας.
Η μητέρα αγαπά τα λουλούδια.
Οι προτάσεις ως προς τη δομή τους
Απλή - Επαυξημένη - Σύνθετη - Ελλειπτική
1. "Στο ελεύθερο κι ανοιχτό αυτό κομμάτι του φυτικού κόσμου, ο άνθρωπος κατανοεί τις δυνάμεις της φύσης": η πρόταση είναι ..........
1. Σύνθετη
2. Επαυξημένη
2. "Τέσσερις μορφές ξεχωριστές έχει το περιβόλι μας": η πρόταση είναι ..........
1. Επαυξημένη
2. Απλή
3. "Το χώμα έπινε το νερό": η πρόταση είναι ..........
1. Απλή
2. Ελλειπτική
4. "Έντομα κι ερπετά έτρεχαν": η πρόταση είναι ..........
1. Επαυξημένη
2. Σύνθετη
5. "Στην ατμόσφαιρα σχηματίζονταν σύννεφα μαύρα και πυκνά": η πρόταση είναι ..........
1. Απλή
2. Επαυξημένη
6. "Οι βροχές ήταν ορμητικές και δροσιστικές": η πρόταση είναι ..........
1. Σύνθετη
2. Ελλειπτική
7. "Η βροχή ζωογονούσε το σπόρο": η πρόταση είναι ..........
1. Απλή
2. Επαυξημένη
8. "Οι χυμοί κυκλοφορούσαν αθώρητοι μέσα στους γυμνούς κλώνους": η πρόταση είναι ..........
1. Επαυξημένη
2. Σύνθετη
9. "Το περιβόλι δεχόταν το Μάη": η πρόταση είναι ..........
1. Ελλειπτική
2. Απλή
10. "Η φύση μάς μιλούσε με χίλια στόματα και με χίλιες φωνές": η πρόταση είναι ..........
1. Απλή
2. Επαυξημένη
Οι προτάσεις ως προς το περιεχόμενό τους
Κρίσης - Επιθυμίας - Ερωτηματική - Επιφωνηματική
1. Τούτη η αιολική ακρογιαλιά δε χάνει ποτέ τη χαρά και τη χάρη της.
2. Η στεριά κυματίζεται σερπετή σαν το πέλαγο!
3. Να μύριζα την αγνή ανάσα της θάλασσας.
4. Οι λεύκες ανεβαίνουν λαμπαδάτες τον ανήφορο ως το χωριό της Μουριάς.
5. Τρέμει η καρδιά του ανθρώπου από το γλυκασμό της ζωής;
6. Εξαφάνισε, Θεέ μου, την κακία που κρύβεται, σαν το σκουλήκι το ακοίμητο, μέσα στο ρόδο σου.
7. Θα ξεκουραστούμε στις πεζούλες από ξερολιθιά;
8. Οι μαζώχτρες ξεχύνουνται παρέες παρέες.
9. Τι όμορφα μαβιά και βυσσινιά βραχιόλια φορούν!
10. Απολαύστε το φεγγαρόφωτο της αυγουστιανής νύχτας.
Οι προτάσεις ως προς την ποιότητά τους
Καταφατική - Αποφατική

Ως τα δεκάξι μου χρόνια παπούτσι δε φόρεσα.
Ήμασταν παραδομένοι στη γλύκα του παιχνιδιού.
Στο σπίτι δυο εξουσίες υπολογίζαμε όλοι.
Η πράξη της απελπισίας μου δεν τον συνέφερε.
Η τσάπα και το αλέτρι γίνονταν υπάκουα στα χέρια του.
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Οι Αιτιολογικές προτάσεις εισάγονται:
- με τους αιτιολογικούς συνδέσμους γιατί, διότι, επειδή, αφού,
- με λέξεις και εκφράσεις που χρησιμοποιούνται ως αιτιολογικοί σύνδεσμοι που, καθώς, μια και, μια που, σαν..που..,
- με το για να.
Να κάνετε κλικ στη λέξη, με την οποία εισάγεται η αιτιολογική πρόταση.
 Τούτη η αιολική ακρογιαλιά έχει χάρη, γιατί οι γραμμές από τα βουνά κατεβαίνουν χορευτικά ως το γιαλό.
 Η Ελλάδα και η Ανατολή σμίγουν, επειδή συνταιριάζουν τη χάρη και το νόημα της γης τους.
 Σκύβεις απάνω στη γη, μια και μυρίζει η αγνή ανάσα της.
 Κουράστηκε πολύ, αφού ο χιονιάς βογκούσε και η πλάση ήταν πολύ άγρια.
 Χαιρόμουν, που η φωτιά λαμπάδιαζε πρόσχαρα, θρεμμένη με νέα κούτσουρα.
 Η άνοιξη δεν ήρθε ποτέ στον κήπο, γιατί ο Γίγαντας ήταν σκληρόκαρδος.
 Διασκέδαζαν, επειδή άκουγαν τραγούδια λεβέντικα, που μύριζαν αγιόκλημα και γιασεμί.

ΤΕΛΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Οι Τελικές προτάσεις (εισάγονται με τους συνδέσμους για να, να) δεν πρέπει να συγχέονται με τις βουλητικές προτάσεις (εισάγονται με το σύνδεσμο να).
- oι Βουλητικές προτάσεις είναι ονοματικές και ποτέ δεν εισάγονται με το σύνδεσμο για να.
- oι Τελικές προτάσεις είναι επιρρηματικές και, όταν εισάγονται με το σύνδεσμο να, αυτός μπορεί να αντικατασταθεί με το για να.
Ήταν ξυπνητό το παιδάκι, να το αγκαλιάσω. Η πρόταση είναι βουλητική ή τελική;

Σοφίζονταν κωμικά καμώματα, να διασκεδάσουν. Η πρόταση είναι βουλητική ή τελική;

Άρχισε πια να βγαίνει ο ήλιος στον ουρανό. Η πρόταση είναι βουλητική ή τελική;

Στην πρύμη ο Ρωμύλος θέλησε να συνοδέψει την κιθάρα. Η πρόταση είναι βουλητική ή τελική;

Έμαθε γράμματα, να γράψει στους τοίχους συνθήματα για την Ελευθερία. Η πρόταση είναι βουλητική ή τελική;

Μπορεί να έκαναν λάθος οι αρχαίοι. Η πρόταση είναι βουλητική ή τελική;

Εκεί έβγαινε το νταούλι να θυμίσει στους πιστούς πως ήταν ραμαζάνι. Η πρόταση είναι βουλητική ή τελική;

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Να συνδυάσετε τις αποτελεσματικές προτάσεις με τις αντίστοιχες κύριες προτάσεις, σύμφωνα με τη σειρά που σας δίνεται:
- Ο Ηνίοχος ήταν τόσο όμορφος, .......
- Το αγγείο είναι φτιαγμένο έτσι, .......
- Η τρυφερότητά του ήταν τόση, .......
- Ήταν τόσο δυνατή η βροχή, .......
- Άλλαξε τόσο, .......






που δεν τον αναγνώρισα αμέσως.
ώστε να προκαλεί το θαυμασμό.
που ξεπλύθηκε το αυτοκίνητο.
που τον αγκάλιασα με λαχτάρα για ανταπόδοση.
ώστε έμεινα κατάπληκτη.

ΕΝΑΝΤΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
- Οι Εναντιωματικές προτάσεις εισάγονται με τα: αν και, ενώ, μολονότι, μόλο που, και που, που, και ας, ας.
- Οι Παραχωρητικές προτάσεις εισάγονται με τα: και αν, και να, που να, να, ας..και.
Να κάνετε κλικ στο σύνδεσμο ή στη λέξη γενικά, με την οποία εισάγεται η εναντιωματική ή η παραχωρητική πρόταση. Μετά, να επισημάνετε τι είδους πρόταση είναι, γράφοντας Ε (αν είναι εναντιωματική η πρόταση) ή Π (αν είναι παραχωρητική η πρόταση) μέσα στο πλαίσιο. Στο τέλος, να πατήσετε στο κουμπί "Έλεγχος".
Αν και ήταν στην Ελλάδα πολλά χρόνια, διατηρούσε την προφορά του.
Μας δεχτήκανε με χαρές παιδιάτικες, μολονότι ήταν εχθροί μας.
Και να διψάσεις, μην το πιεις το νερό της αρνησιάς.
Κατάφερε να αναρριχηθεί στο αξίωμα, ενώ δεν είχε τα προσόντα.
Μόλο που με πιέζουν πολλές υποχρεώσεις, απολαμβάνω το λιγοστό ελεύθερο χρόνο μου.
Θα μυρίσω το αγιόκλημα, που να γκρινιάζεις, επειδή αργούμε.
Σ' όλους τους τόπους κι αν γυρνώ, μόνον ετούτον αγαπώ.

ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Οι χρονικές προτάσεις εισάγονται με χρονικούς συνδέσμους ή λέξεις και εκφράσεις: όταν, ενώ, σαν, καθώς, αφού, αφότου, πριν, πριν να, ώσπου, ωσότου, μόλις, προτού, προτού να, όποτε, άμα. όσο που, όσο, ότι, εκεί που, έως ότου να, κάθε που, όσο που να, όσες φορές, μια και..
Να επιλέξετε από την αναδυόμενη λίστα (που εμφανίζεται πατώντας στο βελάκι δεξιά) τι δείχνει η χρονική πρόταση, σε σχέση με αυτό που δηλώνει η πρόταση που προσδιορίζεται, δηλ. το Σύγχρονο, το Προτερόχρονο, το Υστερόχρονο.
Πριν χαράξει ο ήλιος, μια γλυκιά καλημέρα σου λέω.
Όσο ζω, θα κλαίω για την αγάπη μας.
Μαντίλι κίτρινο θα πλέξω και ήλιο θα μαζέψω, όταν έρθει η Άνοιξη.
Όποτε νιώθεις άσχημα, θα είμαι πάντα κοντά σου.
Αφού τα σκέφτομαι, με κυριεύει η στοργή.
Σαν θα πάω στην πόλη, θα σου φέρω ένα ζευγάρι γυαλιά.
Έως ότου το πεις, θα σου έχω μαζέψει ήδη ένα μπουκέτο αγριολούλουδα.
ΑΝΑΦΟΡΙΚΕΣ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
- Οι Αναφορικές Επιρρηματικές προτάσεις εισάγονται με αναφορικά επιρρήματα (όπου, που, όπως, πως, όσο, καθώς, σαν, ωσάν) ή άλλους αναφορικούς επιρρηματικούς προσδιορισμούς, και δηλώνουν: τόπο, χρόνο, τρόπο, ποσό, συμφωνία, εναντίωση ή παραχώρηση, και παρομοίωση.
- Από τις Αναφορικές Ονοματικές Προτάσεις, πολλές περιέχουν μια επιρρηματική έννοια, και δηλώνουν αιτία (αναφορικές αιτιολογικές), σκοπό (αναφορικές τελικές), αποτέλεσμα (αναφορικές αποτελεσματικές), προϋπόθεση (αναφορικές υποθετικές), και εναντίωση ή παραχώρηση (αναφορικές παραχωρητικές).
1. Δούλεψα όσο πιο πολύ μπορούσα.
1. ? τρόπο
2. ? ποσό
2. Ο λεβέντης ποτέ δεν ξεχνιέται, όσα χρόνια και να περάσουν.
1. ? χρόνο
2. ? παραχώρηση
3. Το μπεζ σκυλάκι με κοιτούσε έντονα, σαν να μου έλεγε κάτι.
1. ? παρομοίωση
2. ? συμφωνία
4. Κοιμόσουν τόσο ήρεμα, που ένιωσα απίστευτη γαλήνη.
1. ? αιτία
2. ? αποτέλεσμα
5. Θα εκτελέσω την αποστολή όπως επιθυμείτε.
1. ? συμφωνία
2. ? σκοπό
6. Όσα δε φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια.
1. ? αιτία
2. ? προϋπόθεση
7. Χρειάζεσαι ποδήλατο γυμναστικής, που να σου εξαφανίσει τα περιττά κιλά.
1. ? σκοπό
2. ? τρόπο
ΠΛΑΓΙΕΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Να επισημάνετε ποιες από τις πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις είναι Ο(λικής άγνοιας) και ποιες είναι Μ(ερικής άγνοιας).
1. Τον ρώτησα ποιος του δάνεισε το βιβλίο.
1. ? Ο.Α.
2. ? Μ.Α.
2. Απορούσε αν έπαθε κάτι ο φίλος του.
1. ? Ο.Α.
2. ? Μ.Α.
3. Αμφιβάλλει αν θα δεχτεί τη βοήθειά της.
1. ? Ο.Α.
2. ? Μ.Α.
4. Εξετάζουμε σε ποια θερμοκρασία παγώνει το νερό.
1. ? Ο.Α.
2. ? Μ.Α.
5. Λογάριασε πόσο του στοίχισε το αυτοκίνητο.
1. ? Ο.Α.
2. ? Μ.Α.
6. Προσπαθώ να μάθω τι σημαίνει αυτή η λέξη.
1. ? Ο.Α.
2. ? Μ.Α.
7. Με ρώτησε μήπως είδα την εκπομπή.
1. ? Ο.Α.
2. ? Μ.Α.
8. Συλλογίστηκε πού θα συναντηθούμε.
1. ? Ο.Α.
2. ? Μ.Α.
9. Δεν είμαι βέβαιη αν λειτουργεί καλά ο υπολογιστής.
1. ? Ο.Α.
2. ? Μ.Α.
10. Αγνοώ πότε θα χιονίσει.
1. ? Ο.Α.
2. ? Μ.Α.
Να πληκτρολογήσετε τη λέξη με την οποία εισάγεται η πλάγια ερωτηματική πρόταση.
1. Είναι περίεργο πόσο μου έλειψε το σχολείο.
2. Αμφιβάλλω αν θα αγοράσω μηχανάκι.
3. Αυτό δεν καταλαβαίνω, πού βρήκα το κουράγιο.
4. Ειδοποίησέ με πότε θα ξανάρθεις.
5. Αναρωτιόταν πώς συγκεντρωθήκαμε τόσο πολλοί.
6. Μας ρώτησαν ποιοι είμαστε.
7. Φαντάσου τι ωραία θα περνούσαμε.
8. Το μέλλον θα δείξει ποιος έχει δίκιο.
9. Νιώθω τι έχεις μέσα σου.
10. Απορεί μήπως δεν καταφέρει να πάει στο θέατρο.


Αντικείμενο
Υποκείμενο
Επεξήγηση

Δεν υπάρχει καμιά είδηση αν έπαθαν ζημιές από την πλημμύρα.
Απόρησε γιατί έβλεπε προς το βουνό.
• Θα μου δείξεις πώς να ζωγραφίζω.
• Η αμφιβολία μου είναι αυτή, γιατί δεν ενημερώθηκα για το πρόγραμμα.
• Δεν είναι βέβαιο αν θα διοργανώσει τελικά την έκθεση.
• Στην ερώτησή μου, πού θα απευθυνθούμε για το έγγραφο, δεν απάντησε κανένας.
• Εξηγήστε μου τι σημαίνει "προοπτική".
• Αυτό δεν αντιλαμβάνομαι, ποιος σε σπρώχνει σε τέτοια πορεία.
• Παρακολουθώ με δέος πώς ο ακροβάτης ισορροπεί στο σχοινί.
• Είναι περίεργο πόσο δύσκολο τρόπο διάλεξες τελικά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου